Saturday, December 15, 2007

إنها رحلتى الاولى .. ماذا أشعر .. و ماذا اكتب



انها الرحله التى تمنيت ان يمن الله عليا بها .. ها هى تكتب لى الان بصحبه والدى .. وكنت اتمنى ان تكون المره الاولى بصحبه زوجى :) و الحمدلله على كل يا يعطينا اياه .. كل المشاعر تهرب منى الان ماعدا القلق و الترقب و اكثر ما يأتى على بالى الان .. يارب تقبل .. يارب اغفر ما تعلم .. يارب اصلح لى الاحوال

* . * . * . *


لسبب ما لا أعلمه أشعر أن هذه الأيام تشبه كثيرا نفس الأيام من العام الماضى بعض الهدوء + بعض الترقب و الانتظار .. كانت ماما فى رحلتها الاولى ايضا للحج ..أذكر انها كتبت لى قبل سفرها خطابا صفحتين وجه و ضهر ..أبكانى هذا الخطاب و أضحكنى لازلت أحتفظ به ..
حبيت أوصيكى يمكن تكون أخر وصيه ... !!!!!! هكذا بدأت الخطاب الذى وجدته بعد ان سافرت فعلا .. بدأت أقرأ و انا متأثره جدا .. سامحك الله يا ماما كده برده اخر وصيه

اول هام ... خلى بالك من الأذكار و أكثرى من قراءه سورة البقره عشان ربنا يشفينى _ حاكم ماما مؤمنه ان انا و اخواتى علينا عفاريت :)))) و هيطلعوا بسوره البقره ان شاء الله

تانى هام ... اخويا عبد الرحمن و مذاكرته و صلاته .. ولازم أخلى بالى منه

ثالت هام ... ماما عرفتنى ان معليهاش فلوس لاى حد الحمدلله غير 30 جنيه للكهربائى _ الكهربائى يا ماما يا دى الكسوف _ و اذا اصر و صمم على 40 يبقى ياخدهم و حسبى الله و نعم الوكيل ... معلومه على جمب : عرفت بعدين ان ده مكانش سلف من الكهربائى ولا حاجه بس عشان مكانش خلص شغله ماما حجزت الفلوس دى عشان يخلص

رابع هام بقى و ده اللى ضحكنى قوى .. الميراث .. تقسيم الميراث بشرع ربنا و لا اقدر اكلم فى حاجه بعد كلام ربنا ..و نعم بالله يا ماما بس مش كونتى تقسمى الميراث و تفهمينا القصر لمين و مزرعه الخيل لمين و .... لا حول ولا قوة الا بالله .. ال ميراث ال ربنا يديم نعمه الستر و القناعه

نيجى بقى للحظه الاعتراف .. بعد كل الهوام اللى فاتت .. ماما افتكرت تعترفلى باللى بيثقل ضميرها..آه افتكرت خدت من العلبه الصفيح بتاعتك _ بتاعتى انا حاكم انا كنت بكوم نفسى فى العلبه دى _ 15.25 دول أمانه معايا ....!!!! امانه يا ماما .. طب امانه كنت قوليلى و انتى هنا و الفلوس هنا .. مش بعد خدتيهم و طيرتى على بلاد برا .. استفدت ايه انا بالامانه دلوقتى

و أخيرا بعد كل التوصيات والاعترافات .. جمله اعتراضيه بتقول .. انتى الكبيره و لازم تبقى كبيره فى كل شئ مش بس سناً .. ياترى تقصدى ايه يا ماما !!

و بعدين طبعا توصيه تانيه بحفظ القرآن .. دى فرصتك دلوقتى و انتى لسه صغيره ..شبابك قبل هرمك و بصرك قبل ( عماك ) إضحكى
و آخر حاجه كتبتهالى فى الخطاب التاريخى .. احفظى الجواب ده و كل ما اوحشك طلعيه و ادعيلى .. و انا قعدت اسح بقى و اقول خلاص كده ولا ايه .. لا أنا هضحى و اتصل بيها اسمع صوتها كمان مره .. و مش مشكله الرصيد يخلص بقى ربنا يعوض عليا ,, بس عشان الموقف يتحبك قوى .. قعدت ارن ..ارن .. محدش بيرد ..و ابعت رسايل و لا حد يسال برده ..

اخيرا واحد رد عليا ..اول ما سمعت صوته قلتله ايه ده ماما فين انطق يا بنى ادم .. قالى انتى بتطلبى السعوديه .. ابقى حطى الكود .. تيت تيت تييييييت

طبعا الراجل زمانه اتخض منى بس انا غصب عنى كنت مهيأه نفسيا من الجواب بتاع ماما و قلقانه جاهزة .. بس الحمدلله اتصلت بعد كده و اطمنت عليها

هممممممم و توته توته مرت سنه و اتبدلت الاماكن و بفكر انا بقى اكتب لماما جواب .. بس يكون جواب بقى يبكى الجمهور كله ::)) .. بس مش هتهون عليا و الله .. كلها ايام بسيطه و نرجعلها بالسلامه باذن الله

*.*.*.*

....و على جمب كده سلامى على اللى حاضر معانا

بقالى يومين بفكر اكتب مخصوص اسلم على اخوات و اخوان ليا هنا .. اتعهدونى بالسؤال الفتره اللى فاتت .. بصرف النظر عن الريان يا فجل اللى بكتبه :) بس بجد حسيت باهتمامكم و متابعتكم و حتى سؤالكم عن والدى .. ربنا يبارك فيكم و يجمعنى معاكم فى جنته يارب .. كان صعب جدا عليا ألا اهديكم سلاما قبل السفر .. فلا تدرى نفسٌ ماذا تكسب غدٍ ... أراكم جميعا على خير

10 comments:

mohand said...

السلام عليكم

تروحي وترجعي بالسلامه
ومتنسيش تدعيلنا

كل عام انتي بخير

Amr Magdi said...

هههههههه

ربنا يكرمك يا ستي ويتقبل منك يارب وتخرجي من ذنوبك كيوم ولدت

وترجعي بالسلامة

أحمد said...

تروحى وترجعى بألف سلامة إن شاء الله

:)

Anonymous said...

ربنا يرجعك بألف سلامه ان شاء الله

وان شاء الله تكون اجمل رحله

ربنا يرزقكم الصحبه الطيبة الصالحه اللهم امين

عجبني جدا اسلوبك البرئ في حكاية الموضوع

حاسس كأني طفل بسمع حدوته

عالمى ازرق said...

ربنا يتقبل منك وترجعى بالسلامه
كل سنه وانتى بخير
عيد سعيد عليكى وعلى كل اللى بتحبيهم
ابقي طمنينا عليكى اما ترجعى
السلام عليكم

MarwaAshraf said...

تروحي وترجعي بألف سلامة والله فرحت لك أوي أوي .. ربنا يتقبل منك.. كان نفسي أشوف البلوج بدري شوية علشان اوصيكي تدع لي بس خيرها في غيرها

ربنا يرزقني حجة وأنا صغيرة زيك كده وفيه الصحة .. كل خروف وإنت كويسة ومبسوطة

سلامات

Ahmed Essawy said...

يا خسارة دخلت متأخر ...
:(
عموماً
توصلي بالسلامه يا حاجه
:D

اعتقد انا اول واحد يناديكي بلقبك الجديد
:P

ذنب مغفور ان شاء الله و ربنا يغفرلك و ينقكي من الخطايا كمان ينقي الثوب الابيض من الدنس...انت و جميع المسلمين ..

Ahmed Essawy said...

اه صحيح ...نسيييت
ربنا يباركلك في اهلك و يطولك عمرهم..

Fedaa AL Eslam said...

ربنا يباركلك يا رب

لو كنت اعرف من بدرى كنت قولتلك تدعيلى وانتى هناك

ياله عموما انتى بردوا ممكن تدعيلى وانتى هنا وربنا يتقبل ان شاء الله

ويبقى جزاك الله خيرا عنى ان شاء الله

tota_fm said...

ربنا يرجعك بالسلامه ويكتبلك الحج تانى يا رب والمدونه بتاعتك رائعه ويارب دايما بالنجاح