Saturday, December 29, 2007

Starting Over




تبدأ الحياه كل يوم من جديد كما لو انها بدأت للتو

جوته

****

اكتشفت فجأه انى باتعامل مع مدونتى على انها مجله حائط , يجب ان يكون كل شئ فيها منسق و على مايرام و اقرب للنص الادبى

و اكتشفت انى بالطريقه دى هحرم نفسى من قيمه التدوين لاى فكره او خاطره
حتى لو تهمش اى حد .. بس يهمنى انا اكتبها ...امممممممممم , لا .. انا باذن الله هبدأ اتعامل مع المدونه بطريقه جديده .. يعنى هحاول اتصاحب عليها اكترمن كده

*******

كنت عايزة اكتب عن عن 2007..نقط بسيطه باعتبارها كانت سنه هاديه نوعا ما و على حد ما اذكر مفيش احداث كبيره
يمكن تكون من الحاجات المهه السنه دى - فى رأيى يعنى - انى دخلت الدنيا اللى اسمها دنيا التديون و المدونات لأنها دنيا تانيه فعلا ... عملت امتداد رائع لعقلى و روحى كمان .. و اديتنى مساحات رحبه جدا للتجول ... كل ده و انا قدام الشاشه
*****


و كنت عايزة اكتب عن احلامى فى 2008 ... بس ملحقتش الصراحه اكتب حاجه
جه اول السنه و كسر لى حلم كنت برسمه .. مممممممممممممممم ... طب انا زعلانه ؟؟



اه .. ايوة زعلانه و موجوعه كمان
طب و بعدين .. مفيش حل ؟؟



لا.. باذن الله فى حل
لازم .. كل حاجه ليها حل



يعنى ممكن اعمل ريستارت للحلم
و أبدأ من جديد .. ارسم حلم تانى و الونه و اظبط فيه لغايه ما يتحقق و يبقى حلو
عادى يعنى
مش ماكان حزنا مره .. أصبح الآن سلاما *,, اذن ايه اللى هيمنعنى أحلم بالاجمل
على كل حال
ارجع و اقول
الحمدلله
الحمدلله انى لسه بعرف أبدأ من جديد
____________
*البيت بالازرق من ديوان الهارب لطاغور

2 comments:

moony said...

انتى رااااااااائعة بكل المعانى.وايوة ارسمى حلم تانى ولونيه بأجمل الوان .. ولازم اللى هيشاركوكى الحلم ده يكونوا يستاهلوكى بكل الحاجات الحلوة دى اللى فى روحك.. تسلمى يارب من كل شر .. ويااااااااارب أكون معاكى قريب وأنتى بتحتفلى بتحقيق الحلم ده,وأشوف السعادة اللى تستحقيها واللى بدعيلك بيها فى عينيكى ياحبيبتى.دومى بكل الحب والخير .اللهم آتها سؤلها.

Anonymous said...

كل سنه وانتم طيبين
وحبيت أعزمكم على حفل افتتاح دار الكتب بتاعت صاحب البوابه , زميلنا البلوجرى الفظيع
ودا هايكون يوم الخميس 10 يناير الساعه 6 مساءا فى مكتبة البلد , 31 شارع محمد محمود بالتحرير
عاوزين تواجد مكثف هناك
مستنيينكواااااااااااا