Tuesday, August 28, 2007

Let me let you go ....


اكتر فيلم شوفته و حسيت انه اتعمل عشانى ؟؟

سؤال معرفتش اجاوب عليه على وجه الدقه .. لأنى فعلا عمرى متخيلت نفسى فى اى قصه كامله لفيلم قبل كده
(The lake House) لكن النهارده قدرا كنت بتفرج على فيلم
ومش عارفه ازاى نسيت الفيلم ده ... أصلا أنا لم انتبه للشبه من البدايه و لكن أذكر جيدا انه قيل لى مره .. بعيدا عن قصه الحب .. فقصه الفيلم فيها ما يشبهنى .. شئ منى ,, و اذكر ايضا انى فعلا شعرت بهذا الشبه الكبير



و المشاهد دى من اكثر ما اثر فيا

مشهد (1) اتفقوا يتقابلوا و لم يجمعهم الوقت
هى : ذهبت الى هناك و لم تاتى انت

هو : لا افهم , لابد و انه شئ قد حدث ..انا اسف
أنا ورائك بسنتنين .. يمكننا المحاوله من جديد

هى : لا , لقد فات الاوان
لقد حدث الامر بالفعل و لكنه لم ينجح

هو : لا تستسلمى
ماذا عن الصبر.. لقد أخبرتينى انهم انتظروا و تقابلوا من جديد
و كانت لديهم فرصه اخرى

هى : الحياه ليست كتاب , و قد تنتهى فى لحظه
فقد كنت اتناول غدائى اليوم مع امى ..حين شاهدت رجلا يُقتل امامى
مات بين ذراعى
ففكرت انه لا يمكن ان ينتهى الامر هكذا و فى عيد الحب
و فكرت فى كل الناس الذين يحبونه و ينتظرون عودته الى المنزل
و هم لن يروه مجددا
و بعدها فكرت ماذا لوكان لا احد هناك .. لا احد يهتم لامره
ماذا لو عشت طوال حياتك ولا احد ينتظرك
لذلك ذهبت لمنزل البحيره لابحث عن اى جواب ... ووجدتك
و تركت نفسى لأضيع فى هذا الاحساس الرائع
لكنه ليس حقيقيا
على ان اتعلم كيف اعيش الحياه التى لدى
ارجو الا تكتب لى بعد الان
ولا تحاول العثور على
دعنى اتركك تذهب

*****
مشهد (2) هو و اخوه

اخوه : لماذا تضيع و قتك على منزل البحيره
لماذا لا تهتم بعملك
بسببها

انت تتكلم عن الفتاه التى من المستقبل , امازلت تكتب لها ؟

لا

لما لا؟

لانها طلبت منى الا افعل

لماذا؟

الوقت .. لم يعد يجمعنا

هيا ,ان هذا شئ جيد انك تحتاج لامرأه حقيقيه

استمع الى
انها بالنسبه لى حقيقه اكثر من اى شئ
انها بالنسبه لى حقيقه اكثر من اى شئ عرفته

******
مشهد (3) هى تنادى عليه

اعرف الآن لماذا لم ارك تلك الليله
لقد كنت انت من مات ذاك اليوم
كنت انت
ارجوك لا ترحل
انتظر و حسب
ارجوك لا تبحث عنى ولا تحاول العثور على
انا اهتم لامرك , لقد احتاج منى الامر كل هذا الوقت لاقولها .. نعم اهتم لامرك
و اذا كنت مازلت تهتم بى انتظرنى
انتظر من اجلى ..انتظر معى
فقط انتظر
انتظر عامين
تعال الى منزل البحيرة
________________________
عنوان البوست هو نفس عنوان مجموعه المشاهد دى فى الفيلم

5 comments:

عالمى ازرق said...

ذوقك اكتر من رائع
اكتر جمله وقفتنى قوى

لماذا؟

الوقت .. لم يعد يجمعنا

لانها مش تنطبق على اتنين من زمن مختلف بس لكن على ناس كتير مروا بحياتنا ولهم زمن محدد بينا مجرد مابينتهى هما كمان بينتهوا وبيبقي ذكرياتهم
حتى مهما حاولوا عبثا انهم يقتحموا حياتنا مره تانيه بيكون فعلا الوقت مش بيجمعنا بيهم
تحياتى لاختيار الرائع

mohand said...

السلام عليكم

جميله قوي الجزء اللي قاله فيه
تحتاج الي امرأة حقيقيه
انها بالنسبة لي حقيقية

احساس رائع
بس يا تري يشبهلك في ايه بالتحديد؟

هو انتي من زمن تاني؟

مريم said...

مش عارفة اقول ايه
بس هى صدفة غريبة

الفيلم ده تحديدا الشخص اللى حبيته كان بيكلمنى عنه ويحكيلى عليه ويقوللى انه يشبه حكايتنا

انا مشفتهوش ومش عارفة ان كنت هشوفه ولا لا لان حبيبى للاسف مشى وسابنى بس دايما فاكراه وفاكرة كل حاجة اتكلم عنها
انا بعزك ولو انك وجعتينى من غير ما تقصدى

ربنا يسعدك

Eric Matt said...


انا كمان الفيلم عجبني قوي

كنت حاسس فعلا انه معمول بذوق عالي صحيح محسيتشي انه عشاني لاني اقل من ان احس بذلك لكن في النهاية كان الفيلم من اجمل الافلام في حياتي

عموما خدي بالك من نفسك وطمنينا عليكي وفاكرك يا ناسيني

تحياتي لك من ماناساس البلد

Anonymous said...

اولا دى زيارتى الاولى للمدونه عاليه الذوق
مش عارف اقول ايه اصل الفيلم ده كان عاجبنى لما شوفت اعلاناته فى فيلم تانى ايامها فدخلته مع اصدقائى وللاسف كل السينما تقريبا بما فيهم اصدقائى ما كانوش فاهمين الفيلم لدرجه ان فى ناس نامت وانا خرجت اقول فيلم جميل اوى والناس يبصوا لى باستغراب شديد
تحياتى
وربنا يعزك (دى الدعوه)0