Friday, May 11, 2007

و تبقى فى وجدانى حاضرا





مُُنذ فتره وأنا أشعربأنى لست على ما يرام ..أشعر بانى أسير فى متاهه لاتنتهى..متاهه من الافكار وهى اصعب الانواع إن صح اعتقادى و لست ارى لها من دون الله كاشفه ,, و رغم انى افضل حالا عن عده ايام مضت الا انى لازالت ابحث لقدماى عن أرض ثابته تقفان عليها بأمان,, كما ابحث لعقلى عن افكارمنطقيه تخرجه من متاهاته,
اوحتى أحلاما جميله ترسم له طريقه و كعادتى عندما افقد الرؤيه الواضحه اهرب الى عالمى الجميل .. كُتبى الجميله .. و من حسن حظى انى و فى هذه الايام تحديداً أعيش بين مجموعه كتب لأجمل كُتابى على الاطلاق .. عبد الوهاب مطاوع

يالله , لكم احبك أيها الانسان ... و كيف لا وانت دائما تخاطب روحى وانسانيتى بكتاباتك .. افتح كتبك اليوم فتبادرنى قائلا ..
و يبقى دائما فى النهايه ان من أهم اسباب شقاء الانسان ان يثبت عينيه على ما ينقصه وحده فيغفل عما اتيح له من من أسباب اخرى للسعاده ,, وهكذا الانسان فى كل زمان ومكان فمن تؤلمه ضروسه يظن ان كل من لا يشكون أوجاع الضروس سُعداء كما يقول برنارد شو

فابستم بتأمل طويييييل...وأقول حاضر,,ولا خاب سعى ساعى فى الرضا بالُمتاح من اسباب السعاده

و تعود ناصحا بعدم اجترار الاحزان بالتذكر,إيمانا بقول الشاعر..و لا يبعث الأحزان مثل التذكر

ولا أستطيع أن اتفق مع الشاعر,,فلا أذكرك الا مُلازما لكل معانى النبل والخيروالجَمال السامى .. و ان لم تكن بيننا اليوم فقد صنعت لنفسك ذكرها النبيل .. و انه من الُنبل والمُروءه بمكان يحلم به كل صاحب قلب نقي

وأُقلب الصفحات فتُطالعنى كلماتك .. الجائزة التى ينالها من يحرمون أنفسهم من المتع و اللذات - غير المشروعه - هى فى الثقه اللتى يهبها لهم الآخرون بدون تحفظ , و فى الارتفاع فوق الريب والظنون
تُرى كم حرمت على نفسك راحه و مُتعه - مشروعه - حتى تكسب هذا القدر من ثقه الآلاف ممن افضوا بين يديك بمكنونات صدورهم..وتُرى هل علمت يوما انك من هؤلاء الناس الذين يوهبون الثقه بدون تحفظ .. و هل علمت يوما ان لك مكانا فى وجدننا حاضرا و ان غبت عن دنيانا

4 comments:

Zika said...

انا خلصت امتحانات الحمد لله
ومش باينلها نجاح
بس مش فاضي اكتب لاني بصراحه يا مشمش مقضيها دكاتره مره قولون ومره قرحه ومره عمود فقري شويتين وهنضم لجمعية مرضي الكبد وبعدهم الكبد واموت بالسرطان عادي يعني زي اي مصري
المهم بقي انت كده نورتني جامد اوي لان انا كنت بسال نفسي اشمعنا دي تلاته ونص
ودي تلاته
والحمد لله
فهمت
نوعا ما يعني مش اوي بارضه
وكنت مستغرب جدا ليه الناس بتشتري خط من شبكة اتصالات وهم اساسا عندهم خطوط شغالين بيها
حد يقولي ليه؟
اقولك انا ليه رغم اني مش فاهم عشان يقولوا انهم دخلوا عصر التكنولوجيا وطلعوا القمر رغم انهم بارضه زيي بالظبط ما يعرفوش اصلا يعني ايه جيل تالت وتاني ولا اول حتي
يعني ايه صحيح؟
سيبك انت .خللي الناس تسترزق وتاكل عيش ...!!!
المهم انت عامل ايه واحشني جدا ومش بشوفك علي زوربيا خالص

Zika said...

انا اسف جدا جدا جدا
انا مش عارف الرد ده جه هنا ازاي والله
وارجو من حضرتك انك تلغي الرد ده خالص وتعتبريه محصلش
هو انا كنت اقصد ابعته لواحد صاحبي موجود هنا اسمه مشمش وبصراحه انا مستغرب الرد ده جه علي مدونة حضرتك ازاي
علي العموم انا اسف مره تانيه
وانا قريت موضوعك ده قبل كده وافتكر كمان اني علقت عليه
ربنا يستر ومكنش سيبت التعليق علي الموضوع ده عند صاحبي
شكرا
واسف للازعاج

Great wishes said...

يا أستاذ عربى محصلش حاجه للأسف و الله ,

بجد مفيش مشكله أنا بس حبيت أنبهك للخطأ.. بس هو تعليق حضرتك على موضوعى أنا كان ايه بالمناسبه.:) ؟؟

Zika said...

اولا انا معرفش كتير عن عبدالوهاب مطاوع غير اسمه تقريبا
ومجربتش اقراله للاسف لاني مش من هواة متابعة شاعر معين .انا بفضل اقرا لنوع معين من الكتابه عامة
بالنسبه لموضوعك ده بالاخص
انا شايف انك واخده منه حاجات بتدل علي
ان الواحد عامة مش محدد هدفه او مش عارف يحدد هدفه.او مش لاقي هدف يحدده او يمكن من كتر الاهداف اللي قدامه مش عارف يبدا فيها
وهو ده موضوع الارض اللي احط رجليا عليها...لو انا كده مبقاش فهمت الموضوع اصلا غلط
هل هو ده التحليل الصح ولا ايه؟
اسف علي التطويل
وكنت بتمني انك تقري فمدونتي موضوع
"ليه اسمها العربي"
شكرا
السلام عليكم